En del människor är hängivna ett visst märke, andra springer runt i mängder av butiker för att finna inspiration och för att sedan slå till. Och sedan finns det dem som handlar sina kläder online för de vet vad de vill ha och de vill ha det bekvämt. Ja, det finns ingen rätt väg när det kommer till hur vi handlar utan det handlar bara om att vi ska bli nöjda med vårt köp. Men, under de senaste året har vårt beteende förändrats och frågan är vad det har gjort med vår syn på mode. Nu är det allt viktigare för de stora modehuset och även sajter på nätet att sticka ut och verkligen kunna erbjuda sina konsumenter vad de vill ha. Vi ska vilja bära runt på en påse med företagets logga utan att skämmas, och vi ska vilja säga att vi handlar kläder från en visst typ av sajt och vara stolta.
Näthandeln ökar och vi ställer krav
Ja, vi konsumenter blir mer kräsna och i en värld där man bara får några sekunder innan man blir dömd så gäller det att hitta sin stil och kunna visa upp den. Vi vill nu bli förknippade med ett visst märke och vi väljer även att shoppa på nätet för att ”inte vara som alla andra”, även om alla andra nu även handlar online. Lite paradoxalt.
”Vår näthandel har vuxit med 100 procent för varje år som gått. Men det är inte så att vi ser att butikerna tappar mark till näthandeln.” (läs mer här)
Detta säger Tigers näthandelschef, Anders Rahn, för Metro och vilket är ett spännande citat då det betyder att vi inte väljer bort de fysiska butikerna utan istället väljer att handla mer. Och när det kommer till att handla på nätet så är det exakt som samma sak som när du handlar i en vanlig butik: du ska känna trygghet och att butiken återspeglar den typ av kläder som finns. Om du surfar in på Stylepit så får du med ens känslan av att här är en modesajt som ruvar på mängder av trendiga kläder och vill erbjuda det senaste. Eller hur?