Fram till och med den 30 september detta år har Instagram varit helt fritt från reklam, men så är inte längre fallet och nu är det fritt fram för företagen att göra reklam i användarnas flöden – och det finns en hel del smarta knep att använda sig av.
Att annonsera online och synas på nätet är A och O när det kommer till marknadsföring, det har vi tidigare konstaterat, och nu har företagen möjlighet att använda sig av ytterligare en kanal: Instagram. Men precis som med alla andra former av annonsering så är det bra om man vet knepen för att annonsera på ett sätt som är lönsamt och inte bara för att synas. Till exempel skriver tidningen Dagens Media om hur man tror att Instagram kommer gå i Facebooks fotspår och snart kommer att bli en stark konkurrent på annonsmarknaden, och därför gäller det att satsa på denna kanal omgående om man vill vinna kraft.
Hur ska man annonsera?
Dagens Media har i sin artikel i ämnet intervjuat ett företag som varit med under Instagrams testperiod och även listat deras främsta lärdomar om vad man som företag bör tänka på med sin annonsering här. Bland annat tipsar man om hur viktigt det är att faktiskt hoppa på detta tåg tidigt och vara med och testa sig fram för att se vilken typ av reklam som passar företagets profil bäst. För något som kan vara bra att veta är att annonspriserna vara väldigt låga i början, precis som de var i början för Facebook och Google. Likaså tipsar man även om relevansen och vikten av att leverera ett relevant innehåll och hålla hög kvalitet, för precis som med Facebook så är det att målgruppsanpassa sina annonser som gäller och då leverera ett starkt annonsinnehåll för att reklamen ska ge något. Men det sista tipset som man listar är också det viktigaste: se till att din företagssida är anpassad och optimerad för mobiltrafik. Majoriteten av alla Instagram-användare besöker Instagram från sin smartphone och går då alltså vidare i telefonen till företaget som gjort annonsen, och om deras sajt inte är anpassad för mobilanvändare är chansen stor att man på så vis förlorar kunder.