Varumärken är olika starka och mycket handlar var och hur man syns. Marknadsföring med andra ord. Just nu har H&M en kris, samtidigt som klädkoncernens andra varumärken går bra. Hur ska man vända skeppet för just H&M?

 

Att synas på rätt sätt är viktigare än någonsin i dagens värld, inte minst för företag. Butikexponering kan du få hjälp med på displayexperten.se, men även annan reklam och marknadsföring.

 

Exponering på rätt plattformar viktigt för marknadsföringen

 

Vilket varumärke är starkt men ändå svagt på samma gång? Ingen kan ha missat upp- och nedgångarna för H&M den senaste tiden. Nu skrivs det i Dagens Media om hur en varumärkesexpert uttalat sig och sagt att klädjätten är på väg ner. Det beror bland annat på vikande försäljningssiffror, skandalen med att de tydligen bränner enorma mängder kläder som de sagt att de återvunnit, anklagelser om rasism och alldeles för långsamma vändningar när det kommer till att ha en bra webbplattform för sina kläder. Nu har krisen verkligen synts på börsen och inte minst i media. Frågan är hur det stora bolaget kommer ta sig upp från detta.

 

I Svenska Dagbladet går det att läsa om hur krisen för H&M fördjupas och att upp till 170 butiker ska stängas och de kvarvarande affärerna ska vässas till. Enligt vd Karl-Johan Persson är 2018 ett riktigt omställningsår. Nu ska man bland annat även lansera det nya konceptet Afound, ett koncept som handlar om att sälja reavaror med noga utavalda modevarumärken. I mars ska klädbolaget även börja sälja kläder på kinesiska Tmall, en plattform som drivs av Alibaba. Deras andra varumärke, Monki, säljs även där sedan tidigare. Weekday säljs i stället på den tyska handelsplattformen Zalando, som är Kinnevikägd. Frågan är varför de inte tagit H&M-varumärket dit. Vd menar att det beror på att de varit så starka i sin egen plattform och där vill de även fortsätta att utvecklas, eftersom den är så stor och lönsam som den är. Men något fungerar uppenbarligen inte, så stora förändringar för H&M är att vänta.