När det kommer till reklam och annonsering är det viktigt att följa reglementet, alltså marknadsföringslagen, men samtidigt vill man ju också sticka ut i mängden och vara uppfinningsrik när det kommer till reklam. Om man inte ser upp kan man dock bli dömd av marknadsdomstolen.

 

 

I tidigare inlägg skrevs det om bra jurister ibland behövs, då skrev vi om hur det gått till med den stora IT-skandalen involverande Transportstyrelsen och svenska körkort/identiteter.

 

Reklam måste tydligt uppmärkt som marknadsföring

 

Bra jurister krävs även när det kommer till marknadsföring, som är ett snårigt ämne. Detta tycker i alla fall många opinionsbildare på nätet. Nyligen blev bloggaren och influencern Kissie dömd av marknadsdomstolen till förbud och åläggande avseende otillbörlig marknadsföring. Detta för att hon med flera inlägg på ett icke-tydligt sätt visat att hon blivit sponsrad att göra reklam. De som tittar eller läser kan du uppfatta det som hennes osponsrade åsikter, vilket försvagar konsumentskyddet som ska vara starkt när det kommer till marknadsföring. Det kallas vidare för reklamidentifiering och det räcker inte med att man som konsument får reda på att det man tittat på i verkligheten är reklam i slutet av filmen, på till exempel YouTube. Det ska man märka av direkt, det får inte vara otydligt på något sätt alls.

 

I Dagens Industri går det att läsa om domen som föll igår, den är den första i sitt slag i Sverige när det kommer till influencers som gör reklam. Den kommer även att bli prejudicerande för andra fall i framtiden.

 

Bloggerskan Alexandra ”Kissie” Nilsson har gjort smygreklam för mobilåtervinning.

Det har Patent- och marknadsdomstolen gjort klart i en dom som kom på onsdagen.

Detta har lett till ett förbud och ett åläggande med hot om vite – Aftonbladet