Det finns en hel del sätt att få sitt varumärke att synas, och vissa sätt är bättre än andra – därför är det viktigt att lära sig olika marknadsföringsknep.
Att synas med sitt varumärke är A och O för att lyckas etablera sig på den konkurrenskraftiga marknaden och då gäller det att ta till alla marknadsföringsknep som finns i boken. Men vissa sätt är mer viktiga att lägga fokus än andra och det gäller därför att veta vart någonstans man vill lägga sitt fokus. Ett tips är till exempel att annonsera såväl på webben som i fysisk form och detta går att göra på en rad olika sätt. Därför kan det vara bra att arbeta löpande med sin marknadsföring för att på så vis skynda långsamt och bygga upp sitt varumärke genom att skapa igenkänning. En smart grej kan exempelvis vara att köpa profilkläder från T&S Reklam med företagets logga på som varje anställd bär om man exempelvis har en fysisk butik och sedan även använda samma logga i sin övriga marknadsföring. Och visst finns det många kanaler att marknadsföra sig i såsom genom traditionell reklam i pappersform, reklam i tv och genom profilreklam, men för att lyckas gäller det att tänka på relevansen – så frågan är: vart är ditt företag relevant att synas någonstans? Kanske tjänar ni på att synas på ett specifikt event eller på en billboard i ett köpcentrum – men oavsett vilken väg ni väljer att gå med marknadsföringen så är det dock en plats ni inte ska glömma att synas på: internet.
Att synas online
Det finns många kanaler att välja bland när det kommer till internet: sociala medier, köpta annonser och genom det organiska sökfältet. Och om man är ovan inom denna typ av marknadsföring är sociala medier rätt plats att börja på. Till exempel tipsar tidningen Internetworld om hur man kan lyckas med sin marknadsföring på Linkedin genom att bland annat öppna upp för dialog med sina konsumenter och annonsera ut bra erbjudanden. Men något som man ska minnas är att hålla sig inom spelreglerna. Nyligen rapporterade Dagens Media om hur Konsumentverket är i full färd med att upprätta nya riktlinjer gällande just företags marknadsföring i sociala medier och det kan vara bra att hålla sig uppdaterad om så att man inte annonserar på ett sätt som kommer att strida mot den kommande regleringen. Men det viktigaste är att våga pröva sig fram – så ta till alla marknadsföringsknep ni kan komma på och utvärdera sedan vilken typ som fungerar bäst för ert företag och varumärke.
Att tänka på:
- Bygg varumärket först och främst innan ni satsar på stora marknadsföringskampanjer.
- Håller er inom reglerna som finns och var uppdaterade med nya regler.
- Var relevanta och syns endast på platser som gynnar ert varumärke.