Vilken kanal som är mest lönsam för annonsering kan variera oerhört beroende på typ av företag och framför allt var deras kunder finns. Något vi dock kan fastställa är att vi använder internet mer än någonsin, det finns inte många företag som inte har en hemsida, och att annonsering på nätet är lönsamt för en extremt stor ska

annonseramera_smk

Bild hämtad från sokmotorkonsult.se

Var borde man då annonsera?
Om du inte sitter på en enorm budget och på så sätt kan täcka alla busskurer runtom i landet, annonsera i de populäraste tidskrifterna eller få ut ditt budskap i tv så är internet ett mycket bra ställe att börja på. Men självklart finns kunderna på olika ställen och vill du nå ut till de personer som inte spenderar så mycket tid online kanske du bör tänka mer analogt i din annonsering.

Låt säga att det är på nätet du vill synas, då finns det många sätt att gå tillväga på.
Ett vanligt ställe att annonsera på är i Googles sökresultat och på så sätt fånga upp relevant trafik genom sökord. Men du behöver inte enbart besöka google.com för att få se annonser som Google står bakom. Faktum är att miljontals sajter bistår med möjligheten att annonsera med banners, vilket även kallas för GDN – Google Display Network. GDN når ut till 92% av alla internetanvändare i USA.
Detta effektiva sätt gör att du får en enorm räckvidd, samt att du kan rikta dina annonser så att de endast exponeras för en relevant publik. Du kan ställa in alltifrån intressen och ålder, till orter och sökord.

En undersökning visar att sociala medier är en av de absolut vanligaste anledningarna till varför vi spenderar så mycket tid online. Därför fungerar detta som en utmärkt annonseringskanal vilket vi också märkt i form av t.ex. Facebook-annonser.
Ett annat ställe som blivit mycket populärt att annonsera på är i mobilappar.

Med det digitala tillkommer även det mest attraktiva för annonsören, nämligen mätbarheten. Genom mängder av olika analysprogram kan du plocka fram den data som är mest relevant för er och få fram ROI på varje spenderad krona.