Hur ett företag gör reklam kan vara avgörande för om de får in nya kunder, men det är också en strategi för att skapa engagemang och att göra kunderna mer inställsamma till varumärket. Men hur funkar det när det är ett spelföretag som gör reklam? Sverige är i regel ett strikt land vad gäller marknadsföring för spel, cigaretter och alkohol, något som måste reflekteras i hur man gör reklam. Inte bara måste man varna för risker i sin reklam utan också spela upp vad lagen säger och man får inte säga rakt ut att ”kom och spela”, det ger inte mycket utrymme till att marknadsföra, men Betsson är några som verkligen lyckats.

När det handlar om marknadsföring så är det viktigt att man riktar sitt budskap mot kunden, men att man inte gör ett övertramp och marknadsför saker på fel sätt. Det finns nämligen många regler inom reklamens värld och allt så kan verka skadligt eller som ett politiskt övertramp kan direkt anmälas till reklamombudsmannen. Exempel på sådana är reklam för saker som anses vara skadligt är alkohol och cigaretter, men också att lyfta fram reklamkampanjer med sexistiska och främlingsfientliga budskap. Det kan vara en svår balansgång och det lämnas inte mycket utrymme för spelföretag som Betsson att faktiskt göra reklam med alla bannor som finns. Dock lyckades de verkligen bra med den senaste reklamen med Fredrik Ljungberg:

  • Den är rolig och visar en situation som kan uppstå och rädslan för att hamna på jumbotronen när man är på match är överhängande. Att mannen på läktaren petar i näsan bidrag med det komiska inslaget och direkt blir det en pinsam men rolig situation, när någon annan råkar ut för det.
  • Med hjälp av reklamen så lyckas Betsson skapa en kul reklamfilm som ger en positiv till Betsson företaget utan att kunden känner sig bombad med budskapet att man ska spela, något som helt klart uppskattas i regelverket.
  • Reklamen var för betting på inför Premier League och det informeras i filmen av Fredrik Ljungberg, en figur vi känner igen och direkt ökar den positiva tonen för reklamen, kändisar i reklamfilmer ger mer inställsamma känslor än en ”John Doe”.