När man ska skapa och bygga en annons från grunden så är det en hel saker man bör tänka på.  Kanske inte ett så förvånansvärt konstaterande, men eftersom det finns en hel del kommunikationskanaler att välja mellan så gäller det att ha huvudet på skaft så att säga.  Detta är framförallt viktigt när det gäller all typ av reklam som är riktade till barn i alla åldrar. För vi vet ju alla att barn inte ännu kan förstå helheten i en reklam och vad det faktiskt innebär. Ska man därför göra en annons till leksaker är det ytterst viktigt att barnen inte påverkas på fel sätt.

Reklamen i fråga måste alltid innehålla en moral som accepteras av allmänheten, och det gäller att hålla allting väldigt restriktivt.  Att lura eller få ett barn att tro att leksaken kan uppfylla vissa saker, är exempelvis inte särskilt regelrätt. Sen bör annonserna givetvis aldrig innehålla någon som helst typ av våld eller liknande saker som kan få barnen att acceptera detta på något sätt.

Man kan alltså inte göra en annons riktade till barn på samma sätt som man gör när man riktar den till vuxna människor. Man bör alltså därför först alltid tänka på målgruppen, och vad som kan tänkas vara etiskt rätt gentemot just den.