Hur syns man egentligen bäst som företag? Det är svårt att veta, för det beror lite på vad du har för rörelse och vilken målgrupp du riktar dig till. Få hjälp med en mediebyrå i takt med tiden så slipper du fundera själv – experter förenklar och förfinar din teknik och ditt marknadsföringstänk samt hjälper dig att synas – på rätt sätt!

1076945-marketing-mix-background-conceptInte alla stora företag och bolag har alltid omsvävats av gott och solitt rykte. Ibland sker en medieskandal och då blåser vindarna upp till storm, något som både kan förringa och förstärka varumärket givetvis. En medieskandal fäster sig likt starr och gör oss nästan blinda, vad än varumärket försöker ta sig till härnäst överskuggas det leriga fotspåret efter ett tramp i klaveret.

I Finlandssvenska tidningen HBL kan vi i dagarna läsa hur Fifa-skandalen bara växer och växer, med oroande penningtvätt och korruption högt upp i graderna. Här skulle nog ett helt gäng med mediebyråer kunna göra storverk, förändra och förnya. Varumärket är skadat och hur seriöst det tar sig i folks ögon just nu är svårt att säga. Vad man kan uttala sig om är att det kanske inte har varit ett gediget arbete med just varumärket i sig, det har inte vårdats eller tagits hand om trots storlek och popularitet. En sådan enhandsfattning om en enorm koncern är både dumdristigt och rent riskabelt, det kan vi ju all se och läsa om i våra största dagstidningar.

Nog minns både du som jag Carema och hur detta vårdföretag helt försvann, i ekot av upprörda och arga röster. Det försvann dock inte utan det bytte namn. En skandal kan ibland skada ett företag så mycket att det inte går att reparera varumärket utan andra, mer dramatiska, beslut måste tas, så som att namnbyte och stenhårt arbete med en bättre vision och sunda värderingar – både inifrån och ut. En sådan omarbetning behöver garanterat expertis utifrån, med hjälp av erfarna och smarta mediebyråer.

Ett annat, lyckat, medieuppbåd vi alla minns är när Marabou introducerade sin nya smak ”Black” med Tommy Nilsson och hemlighetsmakeri utan dess like. Visst gick vi på det och tidningarna skrev löpsedlar kring den folkkäre artistens helomvändning från svensk schlagerstjärna till hårdrockare med artistnamnet Black. Ett riskfyllt men kreativt sätt att marknadsföra en ny produkt. Säkerligen en mediebyrå med mod och uppfinningsrikedom som låg bakom och redogjorde för idén.

En byrå som vet vad den gör

Oavsett om du har ett företag inom IT, godis, vård eller fotboll är det viktigt med hur du vårdar och marknadsför ditt varumärke. Med rätt reklam och annonser, på rätt plats vid rätt tidpunkt kan du med stormsteg ta dig in på en svår marknad. Det gäller att ta det varligt och konsultera en byrå som vet vad de gör, och är öppna med sitt arbetssätt. Om du sedan befinner dig i en kris så som Carema gjorde och som Fifa gör – måste du kanske ta mer drastiska beslut än att lansera en ny produkt på ett våghalsigt sätt. Men skandalen till trots är det vist att konsultera en medie- och pr-byrå som kan sitt jobb och utför det med precision. Med rätt hjälp kan du växa och till och med utnyttja din negativa publicitet så att denna genererar intäkter samtidigt som du öppenhjärtigt jobbar för att förändra företaget från insidan och ut till allmänheten.

Sammanfattningsvis:

  • affärskollegor möteVårda ditt varumärke
  • Vet vad du gör eller anlita en mediebyrå
  • Med rätt hjälp kan du växa
  • Våga förändra ditt företag inifrån och ut om det behövs