Att annonsera på Facebook har blivit allt vanligare bland Sveriges annonsörer, vi tänkte därför ta upp fördelarna med att annonsera på Facebook.facebook-annonsering

Att det finns annonser på Facebook har nog alla sätt, allt ifrån videoannonser, annonser i nyhetsflödet och högerkolumnen. Det som är intressant är att allt fler företag använder Facebook-annonsering som en annonseringskanal. Tidigare har man sätt större företag med stora budgetar som annonserar, nu efter några år så börjar även de mindre aktörerna ta plats i nyhetsflödet. Varför det är så är svårt att svara på, men vi har givetvis några teorier. För det första har Facebook gjort mycket för att det ska vara enkelt att lägga ut en annons, detta via deras Ads Manager. Något man även fokuserat på är möjligheten att spåra användare via olika enheter. T.ex. en besökare som kommer via datorn kan du sedan nå i mobilen. Detta gäller för alla trafikkällor t.ex. en kund kommer in via AdWords-annonsering i datorn, lägger en produkt i varukorgen men avslutar inte köpet. Du kan därefter nå denna besökare i mobilen(via facebook) och visa exakt den produkten. För att detta ska gå måste du implementera en Facebook pixel.

I takt med att användargränssnittet blir bättre och lättare att använda så ser många annonsörer att facebook faktiskt skapar en lönsamtrafik. För att hjälpa dig komma igång tänkte vi ge dig 3 tips för att skapa en lönsam annonsering.

1. Jobba med målgrupperna – Det är A&O att hålla sina målgrupper uppdaterade, jobba gärna med mindre målgrupper och se vilken som svarar bäst.

2.  Bra annonsmaterial – För att skapa en bra lönsamhet måste du ha ett material som tilltalar kunden. Något som får kunden att faktiskt agera.

3. Retargeting – Se till att utveckla dina retargeting-kampanjer. Dessa brukar som regel ge bra respons.